Visual (vista)
Per a designar les imatges que produïm internament (records, somnis, imaginació) o les imatges que veiem amb els ulls.
Auditiu (oïda)
Es refereix al soroll i paraules audibles, ja sigui recordat internament com el que escoltem des de l’exterior.
Cinestèsic
Per a referir-nos a les sensacions percebudes, tant externes (fred, calor, humitat, duresa, etc.) com les internes orgàniques, siguin immediates o recordades.
Olfactiu i gustatiu
És el codi menys usat. Es refereix a les percepcions de l’olfacte i del gust, en especial les presents (encara que també poden ser les recordades).
Característiques de les persones que exploten més el canal:
Visual:
La persona que utilitza més el canal visual és una persona que diu o pensa contínuament, “per a creure-m’ho ho haig de veure”, “ les paraules se les emporta el vent” i que poques vegades utilitzen la intuïció. Són persones que entenen més per el que veuen. Per a que una persona visual ens entengui molt millor, a la comunicació s’haurà d’explicar el missatge de tal manera que aquesta persona pugui crear imatges mentals.
Aproximadament el 40% de la població és visual.
Auditiu:
Per altre banda hi ha persones que els hi resulta més senzill rebre informació pel canal auditiu. Aquestes tenen gran facilitat per a parlar, són grans conversadors, són persones que estan molt atentes al què diem i al què fem amb el llenguatge.
Aproximadament el 15% de la població és auditiva.
Cinestèsic:
Per últim trobem les persones que utilitzen el canal cinestèsic. Són persones que prenen les seves decisions per mitjà d’intuïcions, que parlen per mitjà dels sentiments i que tenen gran facilitat per arribar a les persones ja que tenen l’habilitat de percebre el que sent l’altre persona.
Aproximadament el 40% de la població és cinestèsica.
Cal dir que utilitzem tots els canals, però que cada persona tendeix a utilitzar més un que l'altre, tot i així podria donar-se el cas que predominessin 2 canals, o fins i tot que la persona exploti els 3 canals de forma homogènia.
Aprofitant que al treball APA d'en Sergi Pascual vam tenir que fer i presentar una enquesta us deixo aquí la meva, orientada a una classe amb alumnes de batxillerat i que es centra en tasques diàries d'un alumne.
Si a algú de vosaltres li fa gràcia fer-la ho únic que heu de fer es posar els números que heu ficat a cada afirmació a les columnes d'abaix, sumar-ho i veure on està ubicat el resultat més elevat, aquell serà el vostre canal de percepció predominant.
Enquesta
Llegeix cada situació detingudament i pensa com influeix això sobre tu a l’hora d’estudiar o aprendre. A cada línia escriu el número que més descrigui la teva actitud enfront de cada enunciat.
1· Quasi mai
2· Rarament
3· De vegades
4· Sovint
5· Quasi sempre
1__ Puc recordar millor quelcom si ho escric.
2__ Quan estic llegint, « escolto » les paraules al meu cap o llegeixo en veu alta.
3__ Necessito « discutir » sobre les coses per a entendre-les millor.
4__ No m’agrada llegir o escoltar instruccions, prefereixo començar a fer-ho directament.
5__ Sóc capaç de visualitzar imatges al meu cap.
6__ Estudio millor escoltant música.
7__ Necessito descansar sovint quan estic estudiant.
8__ Penso millor quan tinc llibertat per moure’m, estudiar sentat a la taula no és per mi.
9__ Agafo molts apunts del que llegeix-ho o escolto 10__ M’ajuda mirar a la persona que parla o explica, això fa que estigui concentrat.
11__ Se’m fa difícil entendre el què està explicant una persona si hi ha soroll al voltant.
12__ Prefereixo que m’expliquin com es fa una cosa, que no llegir les instruccions jo mateix.
13__ Prefereixo que m’expliquin el tema, a tenir que llegir-lo jo del llibre.
14__ Quan no m’enrecordo d’una paraula específica, utilitzo molt les mans i dic alguna cosa com: com es deia això?
15__ Puc entendre i seguir amb facilitat a una persona que està parlant mentre jo tinc el cap en vall o estic mirant per la finestra.
16__ Per a mi és fàcil fer un treball si estic en un lloc tranquil.
17__ Per a mi és fàcil entendre els mapes.
18__ Quan començo a llegir un llibre, m’agrada donar una ullada al final del llibre.
19__ Recordo millor el que diuen les persones que no el seu aspecte.
20__ Recordo millor les coses si estudio en veu alta amb algú.
21__ Agafo apunts, però després no els llegeixo mai.
22__ Quan estic concentrat llegint o escrivint, la música o la radio em molesten.
23__ Per a mi és difícil tenir imatges de les coses al meu cap.
24__ Trobo molt útil repassar els deures.
25__ Els meus apunts o el meu escriptori pot semblar desordenat però jo sé on està cada cosa.
26__ Quan estic fent un examen puc veure a la meva ment la pàgina del llibre on està la resposta correcte.
27__ No puc recordar una broma o un acudit suficient temps com per a explicar-lo després.
28__ Quan estic aprenent quelcom nou, prefereixo escoltar informació sobre el tema, després llegir sobre el tema i després fer-ho.
29__ M’agrada acabar un treball abans de començar un altre.
30__ Moc els meus llavis quan estic llegint en silenci.
31__ No m’agrada tornar a llegir o repassar els treballs o escrits que faig.
32__ Quan intento recordar alguna cosa nova, m’ajuda formar imatges a la meva ment.
33__ Per a un treball extra prefereixo gravar-ho o fer un reportatge que escriure-ho.
34__ A classe estic “presente pero ausente”.
35__ Per a un treball extra m’agrada més crear un projecte que fer un resum.
36__ Quan tinc una idea tinc que escriure-la ràpidament ja que sinó m’oblido d’ella.
Magnífic post, Rubén!
ResponderEliminar